facebook Newsletter Kontakt
<>   HRÁME   15/11   Triedny nepriateľ   19.00   VSTUPENKY

PREMIÉRY 2018/2019

27. divadelná sezóna

MESTSKÉ DIVADLO ŽILINA 

SEZÓNA 2018/2019

 

1. Lucy Prebble: Vedľajšie účinky

premiéra: 3.11.2018

réžia: Michael Vyskočáni

Študentka Connie a mladý cestovateľ Tristan sa stretávajú ako dobrovoľníci pri testovaní nového druhu antidepresív. Lekári zvyšujú dávky liekov a vzťah Connie a Tristana prerastá do niečoho väčšieho a prekvapivo intenzívneho. Zbližujú sa a stávajú spiklencami v drobných únikoch z prísneho režimu nemocnice. Všetko by vyzeralo ako začiatok krásneho vzťahu, no vzplanutie dvoch mladých ľudí je lekármi považované len za vítaný vedľajší účinok nového lieku. Pochybnosti postupne nahlodávajú aj Connie a Tristana. Ani informácia, že jeden z nich dostáva placebo, situáciu nerieši. Práve naopak. Experiment začína narážať na hranice lekárskej vedy a krízu vedúcej lekárky. Sú city len predvídateľnou chemickou reakciou? Poznáme naše vlastné emócie? Provokatívna súčasná hra o ambíciách a etike medicíny a ľudskej odvahe cítiť niečo skutočné.      

 

 

2. Juli Zeh /Charlotte Roos: Žltá čiara

premiéra: 19.1.2019

réžia: Ján Luterán

Obyčajný africký rybár sa v dôsledku nehody ocitne na pobreží Európy. Na čln, v ktorom sa vydal na ryby, padla z čistého neba krava a čln dolámala. Prísnu pobrežnú stráž však toto absurdné vysvetlenie nezaujíma a pristupujú k stroskotanému rybárovi ako k utečencovi a potenciálnemu teroristovi. Neveria, že by sa rád vrátil do svojho rodného zálivu. Každý chce predsa zakotviť v bezpečnej a konzumom presýtenej Európe. Motív záhadnej nehody sa postupne preplieta ďalšími scénami a príbehmi rozmanitých postáv. Umelkyňa, ktorá sa nechá zavrieť do klietky a vydražiť, aby podporila líbyjských povstalcov, zatiaľ čo vlastne podporuje zbrojný priemysel úplne iného štátu. Grafik, ktorý len tak pre zábavu prekračuje bezpečnostné čiary na letisku, až v hysterickom záchvate pochopí, že je neslobodný a musí konať. Manažér chovu kráv prednáša o demokratizácií a individualizácii stáda, zatiaľ čo egyptskí povstalci bojujú za ich predstavu európskej slobody. A na all inclusive dovolenke váš luxus siaha len po múr hotela. Satirická komédia o neviditeľných mechanizmoch bezpečnostnej politiky. O tom, koľko slobody sme ochotní obetovať v mene bezpečia a najmä o tom, že „tam, kde začína sloboda jedného, končí sloboda druhého.“

 

3. Roland Schimmelpfennig: Deň, keď som ja už viac nebol ja

premiéra: 30.3.2019

réžia: Eduard Kudláč

Bežná rodina a jej bežné ráno. Rodičia a dve deti. Zobudiť sa, vypiť kávu, bozkať deti, ženu, odísť do práce. Večer je ale všetko inak. Muž sa vracia domov, ale zároveň už sedí v kuchyni. Muži na seba hľadia, nikoho to neprekvapí. Nikoho neprekvapí ani druhá Žena. Oni sami sú tu dva krát. Dvojníci však robia veci inak. Možno tak, ako postavy vždy chceli. Rodina sa mení a otriasa, začína hra nových identít a nových príležitostí. Zrazu je rodinný život uvoľnenejší a veselší. Dvojníci spia nahí a nenávidený smrek na záhrade skrátka vypília. Rovnako ako identity postáv, prelínajú a prekrývajú sa aj časové roviny rozprávania. Rodinný život zrazu pôsobí ako chaos a anomália, no predsa z nej číha čosi absolútne a úprimné. Ktorá z identít je však pravdivá? Ako to bude na druhý deň? Hra o magickej premene každodennosti a bolestivých túžbach, ktoré v nej skrývame. Kam sme ochotní vykročiť, aby sme spoznali naše vlastné ja? A máme ho vôbec radi?  

 

4. Sauter/Studlar: Peniaze!  

premiéra: 8.6.2019

réžia: Marián Amsler

Človek otvorí noviny a zistí, že je vlastne permanentne vo vojne. Neustále sa niekde deje akási kríza. Štát je na mizine, banky krachujú, zamestnávatelia prepúšťajú a dane sa zvyšujú. V tomto vojnovom stave sa obyčajní ľudia snažia žiť svoje obyčajné životy. Možno by  im pomohlo, keby identifikovali svoju pozíciu v svetovom indexe šťastia, o ktorom neustále hovoria v televízii, ale nikto nevie, čo to vlastne je. Zatiaľ sa javí len to, že šťastie závisí na peniazoch. Hľadanie šťastia je predsa fuška a ekonomická kríza to len komplikuje. Tragikomická hra o peniazoch a živote s nimi neposkytuje politické manifesty ani presné návody. Prostredníctvom postáv ako letuška, zamestnanec Ikea, mladá žena bez práce, manželka advokáta, dôchodca a mnohých ďalších, mapuje spoločenský terén naprieč všetkými sociálnymi vrstvami. Z jednotlivých príbehov autori vyberajú jemné stopy ekonomickej krízy a finančných problémov, ktoré sa viac než v peňaženkách odzrkadľujú v našich vzťahoch a emóciách. Množstvo scén s citom pre komický detail a mrazivú pointu označila nemecká kritika za „panoptikum prežitia“ v súčasnom materiálnom svete.